Supermarkten verkopen minder plofkip

[dropcap style=”circle, box”]D[/dropcap]e verkoop van plofkip in supermarkten is in het eerste half jaar van 2013 met zes procent gedaald ten opzichte van 2011. Dat meldt stichting Wakker Dier.


Twee jaar geleden startte de stichting met een campagne tegen plofkippenvlees. Sindsdien zijn veel fabrikanten en ziekenhuizen overgestapt op kip met bijvoorbeeld een ster van Beter Leven. In de supermarkt steeg de verkoop van biologisch vlees met 35 procent, scharrelkip zelfs met 91 procent ten opzichte van 2011.

Beter leven

De cijfers komen van IRI Nederland, dat de verkoopcijfers bijhoudt van supermarkten die de helft van de markt vertegenwoordigen. Daaruit blijkt ook dat de verkoop van plofkip met 6 procent is gedaald. Het resultaat van de campagne is een daling van de verkoop van plofkippenvlees met zes procent, terwijl de verkoop van kip met een beter leven met 80 procent steeg. Wakker Dier: “Miljoenen kippen krijgen hierdoor een beter leven.”

Niet zwichten

Supermarkten hebben het moeilijk in de discussie rond plofkip. Ze liggen voortdurend onder vuur, maar het is niet eenvoudig om de keten achter de plofkiphandel aan te pakken. Bovendien is biologisch vlees of vlees met een Beter Leven-ster duurder dan de plofkip. Eind 2012 zei een woordvoerder van Albert Heijn in NRC Handelsblad niet voor de druk van Wakker Dier te zullen zwichten. “Ons beleid zal niet veranderen. Voor ons is het vooral van belang wat de wensen en behoeften van onze klanten zijn.”

Plofkip-vrij schap

Een plofkip groeit binnen zes weken uit van een kuikentje tot een homp vlees van minimaal 2,2 kilo. De dieren hebben hierdoor een vreselijk leven achter de rug, kunnen nauwelijks lopen, hebben erg weinig leefruimte en daardoor allerlei ziekten die bestreden worden met antibiotica. Wakker Dier strijdt voor een plofkip-vrij schap in 2015.

(bron: allepersberichten.nl)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.