Luister naar Gods stem

Bereidwilligheid. Dat is een woord wat je niet vaak meer hoort. Toch is het een woord dat diep in het christendom verankert ligt. En gelijk een van de lastigste principes is die ik mij kan voorstellen.

Wat betekent bereidwilligheid eigenlijk? De talloze betekenissen die er zijn kun je samenvatten onder ‘klaarstaan voor de ander’ en ‘behulpzaam willen zijn’. Ik moet dan gelijk denken aan het verhaal van Martha en Maria in Lucas 10, waarin Martha zichzelf wegcijfert voor de gasten en alles doet wat nodig is om een goed gastvrouw te zijn. Maria zit echter aan de voeten van Jezus en luistert ademloos naar hem. Beiden zijn een vorm van bereidwilligheid. Maar waar de een bezig was met aardse zaken zoals het bedienen van de gasten, was de ander bereid om Jezus’ woorden aan te horen en daarnaar te handelen.

Hoewel dat laatste niet direct in de Bijbel staat, stel ik me zo voor dat Maria datgene wat ze van Jezus leerde, ook in de praktijk toepaste. Een bereidwillige christen is een christen die naar de woorden van God luistert en daarnaar handelt. Het werken van Martha was niet per se fout, maar leidde wel af van het luisteren naar de Heer.

De geestelijke gaven worden niet alleen aan geestelijk rijpe mensen geschonken; zij worden gegeven aan mensen die bereidwillig zijn.

Ik ben al een tijdje aan het lezen in het boek ‘Een kracht tot genezing’ van John Wimber en Kevin Springer. Het gaat over Jezus’ wonderen en hoe we die vandaag de dag nog steeds kunnen beleven en zelfs meer. De kracht van de Heilige Geest heeft ons christenen niet verlaten, maar rust nog steeds op ons. Wimber zegt: “De geestelijke gaven worden niet alleen aan geestelijk rijpe mensen geschonken; zij worden gegeven aan mensen die bereidwillig zijn.”

De sleutel is dus bereidwillig zijn. Misschien verklaart dat ook waarom we in de Westerse maatschappij en kerk nog maar zo weinig wonderen ervaren. Of uberhaupt Zijn stem nog horen. Zijn we nog wel bereid om in Hem te geloven en naar Zijn stem te luisteren? Of luisteren we door alle mediageweld, televisie en ander geschreeuw steeds minder naar de stem van God? En in het verlengde daarvan: wordt God misschien stiller en stiller, omdat we minder en minder bijbellezen en bidden? En dus steeds minder bereidwillig zijn?

Martha
Ik als christen maak me vaak schuldig aan Martaans gedrag: veel dingen doen, maar niet of weinig luisteren naar Gods stem. Ik heb een drukke baan die veel tijd opslokt en dan schiet bidden er wel eens bij in. Maar tijd vrij maken voor God is nog niet eens het lastigste. Als ik luister naar Gods stem, vraagt Hij soms dingen die ver buiten mijn comfortzone liggen (met de nadruk op soms). Ben ik dan bereid om te luisteren en om te doen? Kortom, ben ik dan bereidwillig?

Nu zul je de ene keer meer open staan voor God dan de andere keer. We blijven ten slotte mensen met fouten en gebreken. En God zal ons niet direct veroordelen als we een keer niet naar Zijn stem luisteren. Als christenen mogen we leren op God te vertrouwen en dat doen we met vallen en opstaan. Maar als je ervoor kiest om bereidwillig te zijn, naar God te luisteren op de momenten dat Hij dat van je vraagt, dan geloof ik dat er mooie dingen tot stand kunnen komen. Denk maar eens aan je eigen geloofsleven. Hebben je mooiste verhalen niet juist hun oorsprong in de momenten waarop je naar God luisterde?

Kracht van God
Als je bereid bent om te luisteren, zal God je leiden en beschermen. Ook in de moeilijke dingen. Sterker nog, Hij zal je sterker maken! ‘Schoei dus je voeten dus met de bereidheid van het Evangelie van de Vrede’, zodat je gesterkt wordt in de Here en de sterkte van Zijn macht (Ef. 6:10 en 15). Mooi hè? Ga daar maar eens mee aan de slag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *