Sla over naar de inhoud

Barmhartigheid is een passie

Zou Jezus Hitler hebben vergeven als hij Hem daarom zou hebben gevraagd? Die vraag kwam ik tegen in het boekje ‘Gerechtigheid waar God naar zoekt’, van David Ruis. Een van de hoofdstukken gaat over barmhartigheid. Wat is dat eigenlijk?

Enkele weken geleden bezocht ik concentratiekamp Buchenwald. Het was in de Tweede Wereldoorlog een plek waar Joden en andere ‘minderheden’ werden opgesloten. Ze moesten als dwangarbeiders aan de slag, kregen nauwelijks te eten en stierven bij duizenden tijdens het zware werk.

Voor Hitler en zijn medestanders waren deze en soortgelijke concentratiekampen onderdeel van de ‘Endlösung der Judenfrage’, de ‘eindoplossing van het jodenprobleem’. Tijdens de Wannsee-conferentie kwam dit ter sprake en hield niets anders in dan de genocide op de joden. Deze afgrijselijkheden noemden de daders simpelweg ‘natuurlijke selectie’.

Hitler heeft veel van zulke vreselijke daden gedaan. Hij stortte Europa en de rest van de wereld in een oorlog die vele miljoenen het leven kostte en waar onuitsprekelijke misdaden zijn begaan.

Gods barmhartigheid

Zou Jezus Hitler hebben vergeven? Het antwoord op de vraagt licht misschien een tipje van de sluier op die barmhartigheid heet. Gods barmhartigheid.

Ik heb de definitie van het woord eens opgezocht in de Van Dale. Deze omschrijft het als ‘medelijden, mededogen hebbend’. Voor mijn gevoel zegt het echter nog veel meer. Barmhartigheid is een mengeling van liefde, bewogenheid, medelijden en vergeving. Althans, dat is denk ik de manier waarop God naar ons kijkt.

Geraakt

God houdt namelijk ontzettend veel van ons. Zo veel, dat Hij zijn eigen Zoon voor ons heeft gegeven. Dat deed hij uit pure liefde, maar ook uit bewogenheid met ons. God zag alle ellende en gebrokenheid in deze wereld en het raakte hem enorm diep.

Hij had de wereld ook aan zijn lot over kunnen laten, of er simpelweg een einde aan kunnen maken. Dan zou de mensheid nu niet meer bestaan. Maar dat kon Hij niet over zijn hart verkrijgen. Gods gerechtigheid raakte in conflict met zijn barmhartigheid.

En dus bedacht God een plan, waarbij Hij rechtvaardig en tegelijk barmhartig kon zijn. Daarom moest zijn Zoon sterven aan het kruis, in plaats van ons. Het is rechtvaardig, omdat aan de straf is voldaan. Maar het is ook barmhartig, want wij hoeven niet meer te sterven! Dankzij Jezus’ offer weten we nu wat barmhartigheid ten diepste is.

Vergeving

Zou Jezus Hitler hebben vergeven als hij Hem daarom zou vragen? Ja, waarom niet? Jezus vergaf Paulus ook, terwijl hij de christelijke gemeente vervolgd had. En God bood Egypte enorm veel kansen om zich te bekeren. Als je naar Gods barmhartigheid kijkt, zie je dat Hij vergeving biedt aan mensen die het in onze ogen eigenlijk niet verdienen.

Nu roept Jezus ons op om hem na te volgen. Dus ook in de weg van barmhartigheid. Zijn wij net zo bewogen met onze medemens als Jezus? Met die zwerver, die verslaafde of die crimineel? Durven wij net als Jezus vergeving te bieden aan mensen die dat eigenlijk niet verdienen? Ik stel me zo voor dat de wereld dan wel eens een paradijs zou kunnen zijn.

Barmhartigheid is een passie

Deze blog wil ik eindigen met de woorden van David Ruis. Hij noemt barmhartigheid niet een daad, maar een passie waar je van moet houden. Ruis zegt:

“Barmhartigheid is lastig. Het egaliseert het speelveld. Het vraagt van mij dat ik dichterbij kom, zodat ik mensen kan aanraken en bij hen betrokken kan raken. Door barmhartigheid blijf ik nederig en kan ik met God in de pas lopen. Met de woorden van Shakespeare: barmhartigheid ‘doortrekt’ gerechtigheid. Barmhartigheid is ook wat Gods gerechtigheid onderscheidt van wat puur menselijk is, het is een gerechtigheid die onze gedachten en wegen ver te boven gaat. We moeten putten uit die bron van barmhartigheid als we ooit willen aanbidden te midden van de aangename geur van gerechtigheid.”

Published inGod & geloofWandel met Jezus

Laat als eerste een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *