Sla over naar de inhoud

5 tips voor het omgaan met tegenslagen

Hoe ga je om met tegenslagen? Voor ieder mens is het antwoord op die vraag natuurlijk anders, maar deze vijf tips helpen je alvast op weg.



Een week geleden werd ik geconfronteerd met een erg vervelende situatie. Ik werd al na twee weken ontslagen omdat ik niet in het team zou passen. Het gevoel dat overheerst is er een van ontreddering: wat heb ik fout gedaan? Het lag kennelijk niet aan mijn werk…

Vrienden en familie zijn belangrijk bij het omgaan met tegenslagen. Maar als je na een tijdje weer thuis komt en je overdag weer op zoek moet naar een nieuwe baan, dan pas begint het echte verwerken.

In mijn geval analyseerde ik de afgelopen twee weken tot in de allerkleinste details. Dat is in het begin nogal deprimerend, dus stortte ik me al snel op ‘comfortfood’, bier, films en het spelen van games. Ik zocht afleiding voor alle nare gedachten die in mij opkwamen. En dat is meteen de eerste tip.

Tip 1: zoek afleiding

Een vervelende ervaring is hét recept om overvallen en overmand te worden door allerlei nare gedachten. Je gaat jezelf analyseren, bedenken wat je beter had kunnen doen en hoe je dit in de toekomst wilt voorkomen. Of je bent gewoon ontzettend boos op iemand en zegt in gedachten de meest verschrikkelijke dingen tegen diegene.

Dat is voor even leuk, maar je gaat je er niet beter door voelen. Het helpt je niet bij het omgaan met tegenslagen. Zoek daarom afleiding. Ga naar buiten, spreek mensen, ga sporten of doe iets geks. Zorg er in ieder geval voor dat je ergens mee bezig bent. Zoek afleiding.

Tip 2: zoek God

Dit is misschien wel de meest lastige tip. Als je je (NSFW) kut voelt, straalt dat vaak ook af op je relatie met God. Waar was God toen dit je overkwam? En waarom greep Hij niet in? Het gevoel kan overheersen dat je in de steek bent gelaten.

Zulke vragen zetten je relatie met God onder druk. Maar zijn ze wel terecht? En is het wel een goede reden om God dan maar vaarwel te zeggen? Wat je snel vergeet, is dat God juist in je pijn en verdriet dicht bij jou wil zijn. Juist in deze tijd wil God je dragen!

Dus in plaats van boos te zijn, kun je beter God gaan zoeken. In gebed, in stille tijd, in muziek of zelfs een mooie film. Stort je hart voor Hem uit en Hij zal je rust geven.

“Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, want mijn juk is zacht en mijn last is licht.” (Matteüs 11:28-30)

Alcohol maakt het leven niet per se beter...
Alcohol maakt het leven niet per se beter…
Afbeelding door Louis Courtney / CC BY-NC-ND 2.0

Tip 3: kijk uit voor verslavingen

Eigenlijk geen tip maar een waarschuwing. Omgaan met die stortvloed aan nare gevoelens en gedachten is voor veel mensen erg moeilijk. Het gevaar ligt op de loer dat je afleiding in de verkeerde dingen gaat zoeken. Dingen die je uiteindelijk kapot zullen maken.

Kijk daarvoor uit! Een keertje dronken worden leidt al snel tot een alcoholverslaving. En het is ook niet oké als je telkens een jointje nodig hebt om de nare gevoelens te onderdrukken. Het is niet per se slecht, maar wel erg gevaarlijk. Pas dus op!

Tip 4: accepteer dat je deze nare gedachten hebt

Dit lijkt misschien het tegenovergestelde van tip 1, maar schijn bedriegt. De eerste tip is bedoeld om de scherpe randjes er vanaf te halen, met deze vierde tip zet je het negatieve om in het positieve.

Je hebt nu eenmaal deze negatieve gedachten en gevoelens, doe er dan ook wat mee! Je kunt namelijk niet eeuwig vluchten voor het onvermijdelijke. In mijn geval analyseerde ik wat mij was overkomen, haalde ik er het positieve uit en trok lering uit het negatieve.

Het is lastig om in een nare situatie objectief te blijven. Maar omdat de scherpe randjes er langzaam af gingen, kon ik de ervaring een plekje geven. Zonder de overige tips was dat nooit gelukt!

Tip 5: vergeef!

Oké, ik zei dat God zoeken lastig was, maar deze tip is minstens zo moeilijk. Als iemand jou iets heeft aangedaan, heb je snel de neiging om wrok tegen hem of haar te koesteren. Niet goed, wel begrijpelijk.

In het verwerkingsproces is vergeving vaak een belangrijk onderdeel. Op die manier laat je nare gevoelens en gedachten als het ware los. Blijf je wrok koesteren, dan blijven die juist aan je kleven als kauwgom aan je schoen.

Heb je zelf een grote fout begaan? Vergeef dan ook jezelf. Accepteer dat het nu eenmaal is gebeurd en dat het niet meer ongedaan valt te maken. Maar trek er dan voor jezelf wel lering uit, zodat je het de volgende keer beter doet. Blijf niet hangen in negatieve gedachten, die helpen niet bij het omgaan met tegenslagen.

Teveel gevraagd?

Natuurlijk valt hier nog veel meer over te zeggen. God vergeeft ook alleen de mensen die Hem daarom vragen. Waarom zouden wij dan een stapje verder moeten zetten door ook mensen te vergeven die niet om vergeving vragen?

Het gaat er echter om dat je in het reine komt met jezelf. Dat je die negatieve gedachten en gevoelens omzet in iets positiefs en ze een nieuwe plaats geeft. Daar word je alleen maar beter van!

“Vergeving wist het bittere verleden niet uit. Een genezen herinnering is niet een herinnering die is verdwenen. In plaats daarvan creëert vergeving van wat we niet kunnen vergeten een nieuwe manier om te herinneren. We veranderen de herinnering aan ons verleden in hoop voor onze toekomst.” (Lewis B. Smedes)


Afbeelding op home-pagina door Luis Sarabia / CC BY-NC 2.0

Published inBemoedigingGod & geloof

Laat als eerste een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *