Sla over naar de inhoud

Hart & werken

Maarten Luther ontdekte honderden jaren geleden dat je door goede werken niet gerechtvaardigd wordt. Het gaat God om je hart. Toch zijn die ‘werken’ wel belangrijk.

Als klein gereformeerd jongetje leerde ik op de basisschool al over Maarten Luther. De monnik spijkerde 95 stellingen aan de slotkapel in Wittenberg en ontketende daarmee een revolutie.

Kern van zijn boodschap was, dat je door daden alleen niet gered kunt worden. Het maakt niet uit hoeveel goede werken je ook doet, of je nu oude mensen helpt met oversteken, jongeren huiswerkbegeleiding geeft of gewoon het plantsoen opruimt omdat je al dat zwerfvuil verschrikkelijk vindt. Het is niet de reden waarom God jou wil redden.

Het gaat God om je hart. Maar óók om je daden. Je goede werken dus.

Gelijkenissen

Die waarheid vind je terug in twee gelijkenissen, die van de wijze en de dwaze meisjes en die van de talenten. Zie Mattheüs 25.

Eerst maar eens die eerste gelijkenis. Ik heb hem al vaak gelezen, maar de boodschap van Jezus drong nooit echt tot me door. Tot vandaag. En het valt me op dat Jezus ons hier een belangrijke waarschuwing geeft.

Hoe gaat het verhaal? Er waren vijf wijze en vijf dwaze meisjes. Ze gingen met een olielamp de bruidegom tegemoet, die op dat moment onderweg was naar het feest. De wijze meisjes hadden extra olie meegenomen, de dwaze meisjes niet.

Het duurt lang voordat de bruidegom komt en ze vallen allemaal in slaap. Uiteindelijk arriveert de bruidegom. Dankzij de extra olie kunnen de wijze meisjes het pad met hun lamp bijlichten, terwijl de dwaze meisjes eerst ergens anders olie moeten kopen. De wijze meisjes mogen ingaan in het feest, de dwaze niet.

Waarom is dit verhaal zo heftig? Omdat het hier om je hart gaat.

Terugkomst

Jezus komt ooit terug op de wolken, maar zijn komst is al meer dan tweeduizend jaar uitgesteld. Je kunt teleurgesteld raken, omdat Hij maar niet komt. De kerk wordt een sleur en je geloof dooft langzaam uit.

En hier zegt Jezus: kijk uit! Je krijgt geen tweede kans! Zorg ervoor dat je geloof licht blijft geven, dat je hart in vuur en vlam blijft staan voor God.

Hoe doe je dat als de bruidegom zo lang wegblijft? Nou, als het goed is heb je daarvoor extra olie meegenomen. Bijbellezen, vrienden, familie, gemeenteleden of je huiskring – allemaal brandstof voor je hart.

Zorg dus dat je olie op het vuur blijft gooien.

Talenten

Hoe zit het dan met die tweede gelijkenis, die van de talenten?

Een aantal slaven krijgen van hun heer de beschikking over talenten, een grote som geld. De een krijgt meer dan de ander, maar ze moeten allemaal goede rentmeesters over de bezittingen zijn.

Elke slaaf krijgt zo veel als hij aankan. De een tien talenten, de ander vijf talenten en de laatste één talent. De eerste twee slaven weten het bezit te verdubbelen, de laatste gaat lui op zijn gat zitten, begraaft het geld en doet er verder niets mee.

Aan de slag

Tja, hoe moet je die gelijkenis interpreteren? Ik denk dat Jezus hier zegt: let op je daden en je goede werken. Als christen krijg je van God veel talenten, benut die dan ook!

Het is niet de bedoeling dat je twee keer per zondag naar de kerk gaat en de rest van de week niks doet. Voor zulke mensen is ‘de buitenste duisternis’.

Gelukkig hoef je nu niet in paniek te raken. God geeft je zo veel als je aankunt, naar de mate van je bekwaamheid. En ja, daar komen die ‘goede werken’ weer om de hoek kijken.

Hart en werken

Christen zijn draait om je hart én om je daden. Het een sluit het ander niet uit. Het vult elkaar aan. God heeft jou de gave van Zijn Genade gegeven. Die mag je inzetten voor anderen. Als je hart goed is, komen dat vanzelf naar buiten!

Published inGods Koninkrijk

Laat als eerste een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *