Zo blijf je geworteld in God

God is de wortel van je leven. Maar hoe kun je in Hem blijven als het leven tegenzit? Vier tips om je op weg te helpen.

“Elke plant die niet door mijn hemelse Vader is geplant, zal met wortel en al worden uitgerukt.”
Matteüs 15:13

Heftige woorden van Jezus. Hij onderstreept ermee hoe belangrijk het is om geworteld te blijven in God. Jij bent een plantje dat door God zelf is geplant. Jij schiet wortel, omdat Hij dat wil.

Maar soms kan het leven best tegenzitten. Je hebt bijvoorbeeld geen baan, geen vrienden of gezin of je bent ziek. Dan kan het best lastig zijn om geworteld te blijven in God.

Bovendien lokt de wereld met allerlei verleidingen, zodat je steeds minder tijd aan de Schepper besteedt. Hoe blijf je dan geworteld in God? Hier een paar tips die je kunnen helpen.

1. Stille tijd

‘Lees je Bijbel, bid elke dag.’ Dit oude kinderliedje is nog net zo relevant als vroeger. Een relatie kan nu eenmaal niet zonder communicatie. En dat is precies wat je in je stille tijd doet. Je communiceert met God. Door hier een dagelijks terugkerend ritueel van te maken, zul je merken dat je steeds dichter bij Hem komt te leven. Je schiet als het ware wortel, “opdat je groeien mag”.

2. Bid om de Heilige Geest

Met Pinksteren werd de Heilige Geest over de wereld uitgestort. Jij als christen mag ervan uitgaan dat Hij ook in jou woont! God wil je kracht en sterkte schenken door Zijn Geest, zodat Christus in je hart kan wonen. Alleen op die manier kun je in Gods liefde geworteld blijven (Ef. 3:16-18). Bid daarom of God de Heilige Geest in je hart wil uitstorten, zoals Hij op Pinksteren deed.

3. Ga naar de kerk

Oké, dat klinkt een beetje cliché. Helaas gaan tegenwoordig steeds minder mensen naar de kerk. En dan missen ze wat. Onderwijs. Ondersteuning. Liefde. Relaties.

Als je de Bijbel doorleest, zie je hoe belangrijk het is om bij een gemeenschap van gelovigen te horen. Geloven is niet een ‘ding’ dat je zelf kunt doen. Je hebt er anderen voor nodig. Anderen die jou de liefde van God kunnen laten zien op het moment dat je het zelf kwijt bent. Die je kunnen ondersteunen, liefde geven en onderwijzen.

Daarom is de kerk zo belangrijk om geworteld te blijven in God.

4. Steek je handen uit de mouwen

Huh? Moet je ook aan de slag gaan? Maar het geloof is toch uit genade en niet uit verdienste? Tja, ik lees nergens in de Bijbel dat je dan maar achterover moet gaan leunen omdat je alles toch al hebt gekregen. De Bijbel roept juist op om aan de slag te gaan, om je geloof handen en voeten te geven.

Ik denk dat dit een van de belangrijkste dingen is die je als christen kunt doen. Jezus ging ook niet op z’n krent zitten omdat Hij Gods Zoon was. Nee, hij ging net als de dienaren uit Matteüs 25 aan de slag met de talenten die Hij van God had gekregen.

Als je je handen niet uit de mouwen steekt, dan raak je de feeling met God kwijt. Je draagt geen vrucht en God trekt zulke plantjes met wortel en al uit de grond. Auw. Dat is een nare boodschap om mee af te sluiten.

Gelukkig eindigt het verhaal daar niet. De dienaren die aan de slag gingen met hun talenten, bleven geworteld in God. En daardoor mochten ze aanzitten bij het feestmaal van de Heer. Steek je handen dus uit de mouwen!


Afbeelding door Stanley Howe / CC BY-SA 2.0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *