Evangeliseren in de trein

Vind jij evangelisatie ook zo moeilijk? Persoonlijk vind ik het in ieder geval lastig. Ik ben al snel bang dat ik mezelf opdring aan de ander. En wat moet je tegen iemand zeggen die interesse heeft?

De trein raast over het Nederlandse spoor richting Rotterdam. Ik zit in de stiltecoupé, met een koptelefoon op mijn hoofd en muziek van Bethel Church in mijn oren. Ik zit hier omdat ik zo rustig kan werken en dit stukje kan typen. Ik kijk om me heen naar de mensen in de coupé. Hoeveel van hen zouden God kennen? Vast niet zo veel. Zou ik niet beter een praatje kunnen aanknopen om misschien het evangelie te kunnen delen?

De conducteur stapt het treinstel binnen. Hij wil onze vervoersbewijzen controleren. Ik schrik op uit mijn overpeinzingen en wissel snel van programma. De conducteur hoeft niet te zien wat ik aan het typen ben (en later via internet met de wereld zal delen…). Toegegeven, er stond alleen nog maar het woordje ‘evangeliseren’, maar dat woord alleen al maakt mij een beetje ongemakkelijk.

Evangeliseren is lastig

Wat is er toch mis met evangeliseren? Komt het omdat er zo veel christenen zijn die mensen simpelweg lastig vallen met hun ‘gezwets’ over God en Zijn liefde? Of ben ik bang om over de hoop die in mij leeft te vertellen? Schaam ik mij voor het geloof? En waarom is dat dan zo?

2 Timoteus 1:7ev

“God heeft ons niet een geest van lafhartigheid gegeven, maar een geest van kracht, liefde en bezonnenheid. Schaam je er dus niet voor om van onze Heer te getuigen; schaam je ook niet voor mij, die omwille van hem gevangen zit, maar deel in het lijden voor het evangelie, met de kracht die God je geeft.”

Uitschreeuwen

Zo’n tekst maakt me eerlijk gezegd nog ongemakkelijker. Want soms schaam ik me inderdaad voor een geloof wat anderen een sprookje noemen. Tegelijk weet ik dat Hij mijn verlosser en redder is. Soms zou ik het juist uit willen schreeuwen vanwege de liefde die ik voor God voel en andersom, die God voor mij voelt. Maar ja, dat doe je niet zo snel in een volle trein.

Paulus’ moed

Ik heb daarom grote bewondering voor de apostel Paulus. Hij dook niet alleen de synagoges in om het evangelie te verkondigen, maar stond bijvoorbeeld in Athene ook dagelijks op de markt om te vertellen wie God was. Zijn gedrevenheid en inzet zijn legendarisch. Hij overwon zijn angsten, ook al zal dat voor hem niet zo makkelijk zijn geweest. Hij was geen begaafd spreker en ik stel me zo voor dat hij daar ook met knikkende knieën stond. Toch deed hij wat hij deed omdat God hem bijstond en daartoe opdracht gaf. Daar was moed voor nodig.

Wees bereid

Nu ben ik niet iemand die zegt: dat moet jij ook doen. Maar je kunt er wel een voorbeeld aan nemen. Paulus zegt dat jij dat ook kunt. Je heb niet voor niets een geest van kracht, liefde en bezonnenheid gekregen! Laat je angst je niet weerhouden om te getuigen op het moment dat God dat van je vraagt. Wees bereid om over Gods liefde voor arme zondaren te vertellen. De apostel Petrus vertelt kort hoe:

1 Petrus 3:15ev

(…) erken Christus als Heer en eer hem met heel uw hart. Vraagt iemand u waarop de hoop die in u leeft gebaseerd is, wees dan steeds bereid om u te verantwoorden. Doe dat dan vooral zachtmoedig en met respect, houd uw geweten zuiver; dan zullen de mensen die zich honend over uw goede, christelijke levenswandel uitlaten, zich schamen over hun laster. Het is beter te lijden, indien God dat wil, omdat men goeddoet dan omdat men kwaad doet.

Bergen verzetten

Moet je nu direct de stad ingaan om te verkondigen dat Jezus Heer is? Dat hoeft nu ook weer niet, maar kijk eens in je eigen omgeving, naar je vrienden, collega’s of familie. Er zijn binnen je relaties mogelijkheden genoeg om het geloof te delen. Wees daarom altijd bereid om over je geloof te getuigen. Durf te vertellen waarop je hoop gebaseerd is!

Is dat makkelijk? Nee, maar gelukkig laat God je niet boven de afgrond bungelen. Hij schenkt je de Heilige Geest en die zal je ingeven wat je op dat moment moet zeggen. En je weet, met God naast je kun je bergen verzetten!


Afbeelding door Sander van der Wel / CC BY-SA 2.0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *