Hyperloop: van Amsterdam naar Groningen in 15 minuten

Elon Musk, CEO van Tesla Motors, onthulde gisteren zijn ontwerp van de Hyperloop. Dat is een revolutionair vervoersysteem dat gebruik maakt van capsules die op hoge snelheid door een buis met weinig luchtweerstand schieten. Van Amsterdam naar Groningen in 15 minuten. Kunnen we dankzij de Hyperloop de plannen voor de Zuiderzeelijn weer van stal halen?


[headlines headline=”h1″]ET3[/headlines]
Hoewel het idee van buizentransportsysteem niet nieuw is (zie bijvoorbeeld ET3), lost het wel een aantal fundamentele problemen op. Bij ET3 maakt het systeem gebruik van vacuümbuizen en magnetische levitatie. Net als bij de Hyperloop is dat goedkoop. Doordat er geen frictie is van lucht, kost ET3 bovendien relatief weinig energie.

Maar dit systeem stuit op enkele praktische bezwaren: hoe houd je de buizen luchtdicht en vacuüm, hoe voorkom je lekken en hoe los je problemen op die als gevolg daarvan ontstaan?

[headlines headline=”h2″]Toch maar geen vacuüm[/headlines]
Daar heeft Elon Musk nu een antwoord op bedacht. De capsule van de Hyperloop genereert zijn eigen luchtkussen, waardoor de buizen niet helemaal vacuüm hoeven te zijn. En de energie die voor het luchtkussen nodig is, kan van zonnepanelen op het dak van de buis komen. Dat zou netto zelfs meer energie opleveren dat dat het kost en dus erg duurzaam zijn. Zoiets als dit:

Doorsnede van de Hyperloop

[headlines headline=”h3″]Economische bezwaren[/headlines]
Toch zal Nederland zich niet zo snel aan een dergelijk project wagen. Dat stuit voornamelijk op economische bezwaren. Er is simpelweg geen geld. Ook al kan de ontwikkeling en bouw van een dergelijk systeem de Nederlandse industrie wel een flinke boost geven, vergelijkbaar als bij de JSF.

[headlines headline=”h4″]Te veel bezwaren[/headlines]
De Hyperloop is praktisch ook moeilijk haalbaar. Om het rendabel te krijgen, moeten er heel wat stations bij komen. Dat komt de reistijd niet ten goede. Bovendien valt een dergelijk systeem niet te combineren met het huidige spoor, waardoor extra overstaptijd nodig is als je bijvoorbeeld van Groningen via Amsterdam door wilt reizen naar Rotterdam. En hoe moet je wissels en nieuwe sporen aanleggen?

[headlines headline=”h5″]Huidige spoor[/headlines]
Helaas wordt er geen rekening gehouden met de beperkingen van het huidige spoor. Rails en emplacementen nemen veel ruimte in. Onderweg zijn er duizenden overgangsseinen nodig, er is altijd veel lawaai als een trein voorbij dendert en de snelheid is beperkt. Bovendien is een trein, en zeker een hogesnelheidstrein, erg duur in onderhoud en gebruik.

[headlines headline=”h6″]Voordelen van de Hyperloop[/headlines]
De Hyperloop neemt veel van die bezwaren weg. De buizen kunnen eenvoudig onder of boven de grond worden aangebracht, waardoor seinovergangen en dergelijke niet meer nodig zijn. De snelheid van het systeem benadert die van gewone lijnvliegtuigen. Er komt weinig lawaai van de capsules af, ondanks de hoge snelheid. Bovendien is zo’n capsule bijzonder goedkoop in gebruik, omdat de baan zelf zijn energie kan opwekken door er zonnepanelen op te zetten.

[headlines headline=”h6″]Toekomst?[/headlines]
Het mooiste is misschien nog wel de ruimte die je kunt creëren. Stel je eens voor dat bijvoorbeeld Utrecht Centraal onder de grond zou verdwijnen? En Amsterdam verder kan uitbreiden richting het water, omdat de buizen onder de grond zijn verdwenen? Natuurlijk is dit toekomstmuziek. But I like it 🙂

Benieuwd naar het ontwerp? Download het hier. CNN heeft er nog een mooi filmpje over gemaakt:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *