‘Afschaffing statiegeld erg dom’

Als het aan de overheid ligt, hoeven we vanaf 2014 geen statiegeld meer te betalen voor plastic flessen van 1,5 liter. Het kabinet wil deze milieuvriendelijke maatregel onder druk van het bedrijfsleven schrappen. Een wonderlijke keuze, want statiegeld is met afstand de beste manier om verpakkingsmateriaal duurzaam te recyclen.

De huidige overheid begint steeds meer op een bedrijf te lijken: er wordt zo veel mogelijk in de kosten gesneden en regelingen die goed zijn voor het algemeen belang moeten wijken voor regelingen die goed zijn voor de winst van het bedrijfsleven. Het afschaffen van statiegeld past goed in de trend van een overheid die vooral luistert naar het bedrijfsleven en niet naar de burger. Een goed beleid op gebied van duurzaamheid komt ondanks mooie ambities nauwelijks van de grond.

Eigenaardige manier
Tot nu toe was Nederland koploper als het gaat om recyclen van plastic afval. In 2010 werd zo’n 48 procent van alle kunststof verpakkingen ingezameld en hergebruikt. Daarmee doet Nederland het een stuk beter dan de meeste andere Europese landen. De overheid wil dit percentage opkrikken naar 52 procent, maar de afschaffing van statiegeld is wel een eigenaardige manier om deze recycling te stimuleren.

Waarom is statiegeld eigenlijk zo’n goed werkend systeem? Allereerst zorgt het systeem ervoor dat 95 procent van alle grote plastic flessen ingeleverd wordt. Ten tweede krijg je met het statiegeldsysteem de meest zuivere kunststofstroom. Deze kun je op een hoogwaardige manier recyclen, zodat je er nieuwe nieuwe flessen van kunt maken. Bovendien levert dit plastic meer geld op. Ten derde dring je via statiegeld ook zwerfafval terug. Na het legen van de fles is deze namelijk nog steeds waardevol, omdat er nog statiegeld op zit en die kun je terugkrijgen. Mensen zijn minder geneigd waardevolle spullen weg te gooien, vandaar het hoge inleverpercentage. Overigens bestaat zwerfafval voor een groot deel uit kleine plastic flesjes. Het zou dus een logische stap zijn om ook statiegeld op deze flesjes te heffen.

Plastic scheiden
De overheid introduceerde in 2009 de campagne Plastic Heroes. Om recycling te bevorderen en plastic te scheiden van restafval kregen Nederlanders een nieuwe huisvuilzak om hun plastic in te verzamelen. Doel is om dit jaar (2012) zo’n 48 procent van het plastic afval in te zamelen voor recycling. Een van de argumenten om nu statiegeld af te schaffen is dat er momenteel twee systemen voor afvalscheiding naast elkaar bestaan: statiegeld en Plastic Heroes. De overheid wil hier graag één stroom van maken, namelijk Plastic Heroes. Zoals eerder gezegd levert het statiegeldsysteem echter een veel zuiverdere kunststofstroom op, die veel meer waard is dan de kunststofstroom van Plastic Heroes. Een minder zuivere kunsstofstroom als die van Plastic Heroes kan niet gebruikt worden voor nieuwe PET-flessen. In het licht van duurzaamheid én kostenbesparing is het dan ook onverteerbaar dat het superieure systeem nu moet wijken voor een inferieur systeem.

Overigens was er al direct bij de start van de Plastic Heroes-campagne stevige kritiek: mensen kregen niet alleen een extra afvalzak in huis, maar bleken ook het plastic afval minder efficiënt te scheiden dan machines die achteraf het plastic uit het huisvuil halen. De stad Groningen koos dan ook voor nascheiding van plastic afval. Ze noemen hiervoor verschillende redenen: grotere CO2-reductie, er wordt meer plastic teruggewonnen, er rijden minder vuilnisauto’s door de stad, er hoeven geen extra containters geplaatst te worden en de gemeente verwacht dat er minder straatvervuiling zal zijn. Een voordeel dat de Groningen niet noemt is het feit dat consumenten zelf niet hoeven te scheiden en dus geen extra vuilnisbak of iets dergelijks hoeven aan te schaffen.

Alleen nadelen
Het afschaffen van statiegeld is een flinke stap achteruit en kent eigenlijk alleen nadelige effecten voor het milieu. Hoewel het voor frisdrankbedrijven en winkeliers wel in de kosten scheelt, weegt dat niet op tegen de voordelen die het systeem op gebied van duurzaamheid en milieu biedt. Willen ze echt maatschappelijk betrokken en duurzaam blijven ondernemen, dan zullen de Albert Heijns, Coca-cola’s en andere winkeliers en verpakkers het systeem zoals het nu is in stand moeten houden en zelfs uit moeten breiden naar kleine plastic verpakkingen. Een beter alternatief is er namelijk niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *